close
Me
COPYRIGHT BEELD
Me

COPYRIGHT BEELD

MAG DAT?
Na al een tijdje in het vak grafisch te zitten, heb ik al aardig wat kennis opgedaan over copyright in beeld. Ook volg ik veel mensen en berichten die over dit onderwerp gaan. Het probleem is vaak bij beginnende fotograferen of ontwerpers, dat grote bedrijven misbruik van de situatie maken en de ideeën van anderen stelen en verkopen onder hun naam. Dit is officieel strafbaar volgens de auteurswet.

WIE ZIJN ZE?
Nu is er een verschil tussen het soort mensen. Je hebt de consument die 9 van de 10 keer geen idee heeft van wat dit betekend bij het delen van beeld. En je hebt bedrijven/mensen die dit wel weten maar bewust kiezen om de maker niet te vermelden en dus liever geld willen verdienen met andermans werk.

DE FEITEN
Maar het is een beetje tegenstrijdig. Als je namelijk als fotograaf begint en je maakt gebruik van copyrighttekens of watermerken, wat ik dus regelmatig doe, dan hoor ik van collega’s dat ik dat zo snel mogelijk eruit moet halen. Waarom? Omdat het lelijk is en volgens hen niet nodig. Maar het probleem tegenwoordig is júíst wat mooi is wordt gedeeld. En soms dus voor verkeerde doeleinden.


Nu las ik een tijdje terug deze blogpost van fashionfotograaf Sabine Metz
.
Zij legt uit dat het gewoon niet netjes is om andermans werk te gebruiken maar dat het helaas toch gebeurd.

Ook heb je wel eerder gehoord van dit bericht.
Waarbij de regels van Instagram het mogelijk maakte voor een man om foto’s van anderen te verkopen.

En dan heb je nog de verhalen over grote merkketens.
Dat ze liever riskeren dat ze een gevecht aanmoeten als ze gesnapt worden omdat het gewoon goed verkoopt en dat heel snel weer terugverdient is. Waar vervolgens de makers heel erg onder lijden.

WAT NU?
Als beginnend fotograaf of beeldmaker, hoe je het ook wilt noemen. Kom je in een lastig parket terecht. Want delen is herkenbaarheid creëren en dat moet wel als je wilt dat je werk gezien wordt en je er klussen door binnenhaalt. Maar hoe ver gaat die grens? Moet ik stoppen met delen? Nee, zeker niet. Als dit soort vervelende dingen gebeuren, deel dat dan juist. Want daardoor creëren we een nieuw tijdperk. Laten we allen een eerlijke wereld creëren. En ik als persoon geloof liever in het goede hart van mensen dan de verkoop maar helaas is dat soms een beetje naïef. En naïef zijn is niet hetzelfde als bewust dingen doen die strafbaar zijn. Dus laten we daar vooral mee stoppen.

Bronnen:
Sabine Metz
The Guardian
Auteursrecht
CNN


COMMENTS ARE OFF THIS POST

INSTAGRAM FEED

Follow on Instagram